viden om stress

Stress kan være en fuldstændig ufarlig og kortvarig tilstand. En tilstand alle mennesker er i kontakt med ofte, da vi også skal bruge kroppens produktion af stresshormoner til at yde det, vi gerne vil i hverdagen. Det er centralt, at stresshormonerne også kan falde til ro igen, flere gange om dagen, så der er balance i regnskabet.

Når det ikke sker, typisk over en længerevarende periode, så kan det have stor indflydelse på din livskvalitet og i sidste ende dit helbred. Derfor er det vigtigt, at få hjælp så hurtigt som muligt, når stresssymptomerne banker på – også mere end du faktisk bryder dig om.

Hvad er stress?

Det er en belastningstilstand. Den opstår, når der er ydre krav fra omgivelserne, men også indre krav fra dig selv, som overstiger de ressourcer, du har til rådighed lige nu.

Symptomerne på stress er mange, og derfor vil en udredning af dine symptomer også være første skridt på vejen. Nogle af de typiske symptomer er:

Nedsat hukommelse og koncentration.
Indre uro
Rastløshed
Hjertebanken
Kvalme
Søvnudfordringer
Tankemylder
Øget sygefravær
Nedsat selxlyst
Grådlabiliet
Kort lunte
Humørsvingninger

Stress ser forskelligt ud, fordi vi alle er forskellige. Det kan være trygt, rart og nyttigt at få hjælp til at navigere i dit symptombillede og få hjælp til at vurdere, om du skal sygemeldes eller om du skal foretage ændringer i din hverdag, så vi kan forhindre en sygemelding. Jeg har mange års erfaring i at hjælpe mennesker, som har fået stressen indenfor i livet. Jeg hjælper til i forhold din familie, arbejdsplads m.m., hvis du har et ønske herom. Det kan være hjælpsomt at inddrage din partner i nogle af samtalerne, da jeg kan guide i, hvordan hverdagen kan blive så nænsom som muligt for dig, i en periode.

Har du brug for terapi?