Er du i sorg lige nu?

Kære du.

Sorg er mange ting og sorg har mange forskellige ansigter. Sorg melder ikke kun sin ankomst, når vi mister mennesker, vi elsker. Sorg kommer i det hele taget, når vi lider et tab. Et tab kan være mange ting, for eksempel:

 

  • Tab af en familie, når en skilsmisse er en realitet.
  • Tab af et job.
  • Tab af en kropsfunktion.
  • Tab af en økonomi.
  • Tab af en drøm om noget.
  • Tab af et venskab.

 

Der kan altså være mange andre tabssituationer, som kan bringe en sorgproces med sig, end død. En sorgproces er kompleks. Det er hverken ligetil eller snorlige. Det er alt muligt andet end lige netop det. Sorg kan også sagtens sameksisterer med livet og hverdagen. Sorg kører i det vi kalder “to-spors-modellen”. Vi har sorgen over det, vi har tabt, i det ene spor og det livfulde i det andet spor. Så zigzagger vi ind og ud af de to spor. Igen og igen. Igennem hele livet. Det stopper aldrig. Vi bærer alle svære oplevelser med os, resten af resten livet. Så kan det fortone sig i perioder, og andre perioder kan det være ret present igen. Sådan går det, frem og tilbage.

I denne uge har jeg talt med en kvinde, som har været i en ulykke, som betyder, at hun har mistet sit arbejde, fordi hun ikke længere kan ivaretage det, som jobbet kræver – Et arbejde, som hun virkelig godt kunne lide, og som hun er oprigtig ked af at miste. Jeg har også talt med en ung mand, som har har mistet en forælder, hvilket betyder, at det efterskoleophold, som han sådan havde glædet sig til, og set frem imod, er blevet helt anderledes end han havde drømt om. Det er der en form for dobbeltsorg i.

Jeg nævner ovenstående eksempler, som er meget forskellige, i sit udgangspunkt, men som begge bringer en sorg med sig. Ingen kan, på forhånd, vide hvordan de reagerer i forskellige livssituationer. Det er helt normalt at blive overrumplet af en situation eller en begivenhed. Det er helt normalt, at vi reagerer forskelligt på selv samme begivenheder.

 

Der er ikke nogen regler for, hvordan man, når man er i sorg.

Nogen græder, nogen bliver mere stille imens andre bliver vrede eller trækker sig.

Ingen har ret til at gøre din sorgproces for meget, for lidt, for krævende eller i det hele taget have en mening om, hvordan du skal reagerer i specifikke situationer.

Det er, som det er.

Du er helt OK, uanset hvordan du reagerer.

 

Sorg er et vilkår i livet. 

Ingen går igennem livet uden sorg eller uden smerte. Det er det eneste, som der er fuldstændigt sikkert og vist. I Danmark har vi ikke nogen special stærk sorgkultur. Vi står ofte ret alene med de ting, som gør allermest ondt. Mange har berøringsangst og mærker uro eller ubehag, hvis der er sorg i rummet. Sådan er det bare. Det er også her, at jeg ofte kommer på banen. Så jeg, for en periode, kan hjælpe med at bære det svære. Være i ubehaget. Det vigtige er, at du ikke behøver at bære det hele selv.

 

Har du prøvet at stå i en vanskelig sitation, som har bragt sorg med sig? Hvad gjorde du og var der noget, som kom bag på dig?

 

Lad mig høre dine tanker.

 

Kærligst, Camilla.

 

 

Del indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *